En hemsökt gös?

Vi var med om en helt sjuk sak nyss. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta för att göra historien rättvisa. Så sjukt var det.
Men jag får väl göra ett försök...

Som jag skrev innan så har Robin och Martin varit ute och anglat idag. Inget konstigt än så länge...
Jag körde och hämtade dem och efter att ha släppt av Martin körde vi hem och packade ur bilen. Robin hade fått en ganska stor gös idag och den låg i en plastpåse i bagaget. När Robin höll på att bära in alla grejer i förådet såg jag hur påsen började röra på sig. Den liksom prasslade och rykte till ett par gånger. Jag säger det till Robin som idiotförklarar mig (för då är fiskhelvetet stilla givetvis) rätt rejält. Så mycket så att jag själv börjar tvivla på att den faktiskt hade rört sig. Kanske inbillade jag bara mig?
I alla fall...
Vi kom in och Robin bestämde sig för att filéa fisken. Plötsligt lever den rövare över hela köket. Blod stänker upp på köksluckorna och Robin slänger kniven all världens väg. Vi skriker lite också...
Han gör ett nytt försök och sticker först kniven i huvudet på gösen. "Den är stendöd, den ryckte inte ens när jag stack den. Det måste ha varit lite dödsryckningar förrut..."
Okej, vi fortsatte. Skar längs med ryggraden och började ta bort en av filéerna. Då börjar den sprattla igen. Robin slänger ner den i diskhon tillsammans med kniven och vi tittar lite oroligt på varandra. "Jag tyckte att du sa att den var stendöd?"
Nu måste det väl ändå räcka? (Vi talar föresten inte om nåt litet ryck i en fena utan en hel jäkla fisk som hoppade över hela diskbänken.)
För att vara på säkra sidan skär Robin av ryggraden ordentligt så att huvudet bara hänger i lite köttslamsor.
Ena filén borttaget. Fisken sprattlar igen. Vad tusan händer?! Robin skrattar så att han lipar. Eller om han bara lipade av nervositet?
Nytt försök... Vågar knappt röra fisken. Andra filén borta. Då rycker det i fenorna igen. Helt jävla sjukt!
Vågar man ens ha filéerna i frysen? Än mindre äta dem?

Nu är det över i alla fall... Pjuh! Aldrig har det varit så dramatiskt att rensa en gös innan.
Jag har aldrig varit med om något liknande. Kanske bör tillägga att fisken hade varit död i många timman på isen innan vi tog in den.





Kommentarer
Postat av: Fia

Hahaha, det där låter sjukt! :D

Tack så mycket för julkortet! Eftersom jag är en lat och ibland dålig människa, så har jag inte skickat ett enda julkort i år. Bah.

God Jul på dig kära vän! <3

2009-12-23 @ 16:23:39
Postat av: Malin P

Hahaha.. Fan vad läskigt ändå!

Jag hade INTE vågat äta fisken.. Hur fasiken kan det rycka i den när han skurit av ryggraden??!



Hoppas ni får en mysig kväll hos dina föräldrar så ses vi imorgon!!

Kram

2009-12-23 @ 18:40:12
URL: http://lelle86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0