Påskägg

Vet ni vem som redan har fått ett påskägg? :D

Robin överaskade mig med ett rosa ägg med vita prickar på, och det var minsann inte fyllt med godis. Här är det bara juveler som går hem ;)
Ett jättefint halsband, modell längre med ett hjärta och två små kulor bland annat :)
Gissa om jag blev glad! :D

Du är fin Robin♥

Farewell

Nämen gissa vem som tar semester nu?? ;)
Imorn styr vi kosan mot Suomi. Det ska bli riktigt skoj :).
Håller på och packar för fullt och fick nyss byta till en större resväska när jag insåg att den lilla var proppfull utan att vare sig necessär eller handduk fanns nerpackat.
Och nu är jag på god väg att fylla den stora så vi får väl se var det här slutar, haha.

Ikväll blir det i alla fall lite räkor och vin för att fira ledigheten och nu alldeles strax ska vi försöka sälja vår sängstomme som står och skräpar. Vi har ett par spekulanter som ska komma och titta strax... Hoppas, hoppas! :)

Hej på er! Och Glad Påsk om detta blir mitt sista inlägg.

Minä rakastan sinua! (Det betyder Jag älskar dig, men eftersom det är den enda finskan jag kan så får jag väl avsluta såhär...)

Did-Rikard

Måste bara säga att Rikard var klockren i Dating in the dark ikväll!
Det var så roligt att se honom :)

Bli ett fan på facebook. Did-Rikard. :D

Tisdag

Ja ni, nu är det snart dags för en paus igen här på bloggen. Fast jag har hela dagen på mig imorn också innan det bär av till Helsinki på torsdag.
Egentligen borde jag väl packa lite ikväll, eller städa. Men inget av det känns särskilt inspirerande så jag sitter här i soffan i stället. Kan inte bestämma mig för vilken väska jag ska packa i så jag skjuter på det till morgondagen. Och städningen, tja... Det känns ju skittråkigt helt enkelt.

Men en sak som är roligt är att jag (äntligen!) har bestämt ett datum med Jennie. Så den 9/4 ska jag till Växjö och mysa med henne. Det ska bli såå roligt! :D
Finaste Jennie :)

Nähe, nu får jag kanske ta och göra något... Puss på er!

Kina - del 2

Jaha, här kommer fortsättningen :)

Tis 16/3   Jinhua - Yiwu
På förmiddagen åkte vi p å en tur tillsammans med kineserna från banketten. Vi var bland annat och tittade på ett område med nybyggda villor. Det var som en stor park med mycket vatten och växter och det var otroligt lugnt och skönt att få strosa runt där.
Vi åkte sedan vidare till en gammal stadsdel som heter Guzi City och där fanns det möjlighet att köpa kinesiska souvenirer. Vi gick mest runt och tog kort och vi var även uppe och tittade i en gammal byggnad.
På eftermiddagen lämnade vi Jinhua och åkte med bussen till Yiwu. Väl där checkade vi in på hotellet som var det sunkigaste jag någonsin sett. Det luktade mögel och på väggarna fanns stora gröna mögelfläckar. Toaletten var minimal och duschen satt mitt på väggen riktat mot handfatet. För att kunna duscha hade man nog behövt sitta i handfatet. Handdukarna var smutsiga, heltäckningsmattan och lakanen likaså. Vi öppnade inte ens resväskorna. På kvällen bytte vi till hotellet jämte som var helt klart bättre. :)
I Yiwu fanns i alla fall den bästa kinesiska maten. Muslim cai, eller xinjiang cai tror jag att den typen av mat kallades och det var mycket grillat kött, stekt ris och skaldjur. Lite kryddstarkt och fruktansvärt gott! Mums!
Efter maten var vi på resans andra KTV-ställe. Vi var alla överens om att ta det lite lugnare och det blev en väldigt trevlig kväll.

Ons 17/3   Yiwu
Nästan hela onsdagen spenderades på två olika marknader. Först var vi på världens största permanenta grossistmarknad. Det var så galet stort så att vi bara hann med väskavdelningen på en hel förmiddag. Jag, Jennie, Sahar och Annika hittade mycket fint :)
Både frukost och lunch intogs på subway som låg precis vid hotellet.
Efter lunchen tog vi taxi till en annan marknad där Malin, Sandra och Lotta befann sig. Ett par skor hittade jag för en löjlig peng och tillsammans med alla väskor och necessärer så fick det klassas som en lyckad shoppingdag.
På kvällen var det ännu mer god mat och vi hann med en liten gatumarknad som låg en liten bit från hotellet. Jag inhandlade ett par söta Hello Kitty-sandaler till Agnes.

Tors 18/3   Yiwu - Hangzhou
Vi lämnade hotellet tidigt på morgonen för att komma iväg till Hangzhou. Det tog nästan tre timmar med buss men det märkte jag inte så mycket av. Jag sov nästan hela vägen trots att jag sa att jag verkligen skulle försöka hålla mig vaken. Men det var något med det där vansinneskörandet som var väldigt sövande för så fort vi satte oss på bussen så somnade jag. Oavsett om resan skulle ta fem minuter eller två timmar.
Vi åkte i alla fall till West Lake Area, stället som Marc o'Polo kallade himmlen på jorden. Tyvärr var det kallt och disigt så man kunde inte riktigt avnjuta allt det vackra.
Vi hittade en indisk restaurang som vi åt på, mycket gott!
Vi fortsatte sedan vår resa med ett besök på ett temuseum, men det verkade fortfarande vara under uppbyggnad så det fanns inte jättemycket att titta på.
Vi promenerade i alla fall runt lite och tittade på teodlingarna och tog lite kort.
Natten skulle spenderas i en traditionell kinesisk by där allt det gamla fanns bevarat. Vi var ganska nervösa allihop eftersom vi inte riktigt visste vad som väntade och det pratades om jordstampat golv, att få sova tillsammans med familjerna m.m. Vi skrämde upp varandra ganska bra vill jag lova :)
När vi väl kom dit så var det givetvis inte så farligt. Rummet var visserligen pyttelitet och jag och Sandra fick dela säng, men det var en riktig princessäng med rosa myggnät. Byn var också hur fin som helst. Med en å som rann mitt genom byn och röda rislampor överallt. Det var så här jag trodde att Kina skulle vara!
På kvällen inhandlades ätpinnar och några av oss gick och satte oss på en bar, världens minsta bar rättare sagt. Men det var mysigt och de hade riktig öl och bacardi breezer. Det var riktigt mys att sitta där och snacka... Lite senare gick vi till baren som låg mittemot och där fanns ett biljardbord som användes flitigt :)

Fre 19/3   Hangzhou - Shanghai
På fredagen lämnade vi den lilla byn och åkte mot Shanghai. Vi stannade till i Pudong, en förort till Shanghai, för att göra ett besök på Volvo. Kul att både få besöka Volvo och Geely!
Efter besöket åkte vi för att checka in på hotellet som låg mitt i smeten i Shanghai. Vi bodde på en av shoppinggatorna till mångas förtjusning.
Eftersom många längtade efter vanlig västerländsk mat så hade Emma och Robert fixat så att vi skulle få äta på en mexicansk restaurang som serverade tacos, fajitas, burritos m.m. Vi åt tills vi stupade kändes det som!
Och några drinkar gick ner :)
Men kvällen slutade ganska tidigt, vi var alla ganska möra och trötta.

Lör 20/3   Shanghai
Sista dagen i Shanghai måste ju utnyttjas till shopping, inte sant? :)
Vi var på fake-market och en annan lite dyrare marknad där det såldes andrahands sortering av riktiga grejer, men också mycket kopior. Vi handlade som galningar och jag fick med mig fem par converse, en adidas tröja, sminkväskor i massor, klocka till Robin m.m.
Shanghai var väldigt maffigt och tyvärr hann vi inte uppleva en bråkdel av allt som finns att se där.
Vi gjorde i alla fall ett tappert försök till att åka upp i ett utsiktstorn som enligt vår Shanghai-guide skulle vara gratis. När vi kom dit var det givetvis inte gratis och eftersom det var ganska dålig sikt just den dagen så var vi för snåla för att åka upp :).
Annars var det inte mycket mer som hanns med den dagen, vi packade och började förbereda oss på hemresan som faktiskt var ganska efterlängtad.
Vi var nöjda och belåtna och längtade hem till våra nära och kära.

Pjuh! Att det ska behöva ta sån tid sånt här....
Och ändå känns det inte som att jag har fått med hälften. Men det får räcka så här :)
Hoppas att ni har blivit lite sugna på att åka till Kina någon gång i livet, för det tycker jag absolut att ni ska göra :)

Måndag

Ingen skola idag, riktigt skönt faktiskt :)
Så jag passar på att göra mitt projektarbete som jag har haft lite panik över den senaste tiden. Men det rullar på i alla fall och nu känns det lite bättre. Men det är inte lång tid kvar nu så det gäller att inte slappna av allt för mycket.
På torsdag lämnar jag Sverige igen föresten. Då bär det av till Finland med hela Peltola-gänget. Det ser jag verkligen fram emot, för jag har aldrig varit i vårt grannland Finland.

Vet ni föresten att jag fick en väldigt god nyhet i veckan när deklarationspapperna kom? Jag får tillbaka nästan 6 000 :). Gissa om det räddade min sommar!

Och en annan sak som jag har glömt att berätta är att Robin överraskade mig när jag kom hem från Kina. Han hade varit på Ikea och köpt hem möblerna som vi hade tittat ut. Så datorrummet är nästan helt färdigt nu. Det ska bara inhandlas ett nytt överkast och nya gardiner och sen ska lite tavlor upp på väggarna :)
Han är för bra egentligen ♥

Nu skriker plugget på mig så det är bäst att sluta.
Vi hörs sen :)

Taxi, var god dröj.

Jag vet att det drar ut på tiden, men fasen... Jag är ju helt uppbokad hela tiden!
Del två i Kinadagboken kommer så småningom, tidigast söndag.
Imorn kommer nämligen trollungen Agnes att vara här hela dagen och vi ska dessutom ha kalas för Robin.
Så imorn blir det en massa bus och en massa matlagning och fix. Ska bli så roligt så! :)
Ikväll är jag chaffis för hela slanten, taxi Lina går i alla riktningar ikväll. Första resan om sisådär tio minuter.
Så det är nog läge att avrunda här.
Trevlig helg på er!

Jag återkommer så fort jag kan! :)

Kina - del 1

Ni hao!

Oj, nu vet jag inte riktigt var jag ska börja...
De senaste två veckorna har varit så fantastiska, galna, konstiga, roliga, jobbiga och väldigt väldigt annorlunda.
Att börja beskriva allt det här känns egentligen helt övermäktigt och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få ihop allt som vi har varit med om i ett litet blogginlägg.

Som tur är så har jag fört lite dagbok under tiden i Kina och det lättaste är nog helt enkelt om jag sammanfattar den.

Så, det är väl bara att börja!

(Klicka på bilderna så blir de stora)

Ons 10/3    Alvesta - Helsingfors
Vi åkte från Alvesta tidigt på morgonen och begav oss mot Göteborg och Landvetter. Vi var ganska nervösa och förväntansfulla... Vi visste ju inte alls vad som väntade. Hur skulle Kina vara egentligen? Skulle flygresan gå bra? osv... Det var många frågor som snurrade, i alla fall i mitt huvud.
Första flygresan till Helsingfors gick bra, trots att det var det minsta plan jag någonsin har suttit i. Jag fick sitta jämte Robert och jag tror att vi båda slumrade till en liten stund. :)
Efter lite väntan i Finland satte vi oss på planet som skulle ta oss till Shanghai. Jag fick sitta jämte en okänd finne. Fan! Men jag hadei alla fall Mattias och Laura framför mig. Efter ett tag föreslog Laura att hon och jag skulle byta plats så att hon kunde sova ostört och det tackade inte jag nej till :). jag och Mattias pimplade rödvin och tittade på Tom och Jerry och annat skoj.

Tors 11/3   Shanghai - Ningbo
Vi landade i Shanhai på morgonen efter alldeles för lite sömn på planet. Alla fick sitt bagage och vi satte oss på bussen som skulle ta oss till hotellet i Ningbo. Vilken vansinnesfärd säger jag bara! Av ren och skär utmattning lyckades jag i alla fall sova en stund. På väg till Ningbo körde vi över en av världens längsta broar. Hela 4 mil lång! Det var ganska häftigt :)
Vädret i Kina var väldigt behagligt. Solsken och runt 10 grader på morgonen skulle jag gissa på...
Vi kom fram till Ningbo och checkade in på Orange Hotel - ett superfräscht och modernt hotell. Tyvärr var det iskallt på rummet, men jag och Sandra lyckades få igång air conditionern och satte den på 30 grader :).
Vi begav oss ganska snart iväg på lunch och blev introducerade för den kinesiska maten. Väldigt olikt allt vad vi tror är kinamat och ärligt talat tyckte vi inte att det var någon höjdare... Vi fick i alla fall börja träna på att äta med pinnar och det var inte helt lätt.
På eftermiddagen gick vi en rundtur i Ningbo och Robert och Emma visade var vi skulle ta vägen när vi fick tid för shopping.
På kvällen blev det ännu ett restaurangbesök och denna maten var inte heller någon höjdare. Helt plötsligt tyckte alla att lunchen inte var så tokig :).

Fre 12/3   Ningbo
Vi började dagen på en restaurang som låg i närheten av hotellet. Det var dags för frukost!
Men vi blev alla ganska fort varse om att frukost i Kina inte innebär yoghurt och mackor. Vi fick dumplings (degknyten med kött och grönsaker i) och en massa oidentifierbara maträtter. Det var inte mycket vi vågade oss på. Detta blev första och sista gången jag och Sandra åt kinesisk fukost på resan. kalla oss kräsna om ni vill, men det gick helt enkelt inte att äta det.
Vid åtta tog vi vår kära buss till en textilfabrik som heter Veken. Vi fick se hur bomullen blev till tunna och fina trådar när vi gick igenom spinneriet och vi fick även se deras visningrum med färdiga produkter. Tyvärr fick vi inte se delarna där sömmerskorna satt och kanske fanns det vissa anledningar till det?
Besöket var ganska snabbt avklarat och vi åkte vidare till nästa studiebesök som var Geely. Vi blev visade runt deras monteringslinor och vi fick även titta på en del färdigproducerade bilar.
På eftermiddagen åkte vi till Beilun och tittade på djupvattenshamnen där. Tyvärr fick vi inte se så mycket och det var många som var besvikna över det, inte minst våra logistikare i klassen.
Efter middagen bestämde vi oss för att gå till ett Karaokeställe. KTV kallas det och finns överallt i Kina. Man hyr ett stort rum på ett hotell och sen lägger man in en pott med pengar som går till hyran av rummet och fri dricka under hela kvällen. Eller så länge potten med pengar räcker vill säga :P.
Oj vilket fylleslag det blev! Mer än så tänker jag inte säga. What happens in China, stays in China.

Lör 13/3   Ningbo
Oturligt nog så skulle vi på studiebesök på en bambufabrik på morgonen. Inte helt kul sådär morgonen efter århundradets fest. Vi var hemma på hotellet vid 4 på natten och jag var fortfarande full när jag satte mig på bussen på morgonen. Jag mådde inte helt okej den dagen...
Väl hemma på hotellet sov jag några timmar och tog en välbehövlig dusch. Efter det var jag på banan igen och vi gav oss ut på en shoppingtur och hann även med ett besök på McDonalds. Aldrig har en hamburgare smakat så gott! :)
Restaurangmaten på kvällen var också ganska bra, det bästa hittills! Maten var varm och man hade inte dekorerat med hönshuvuden som annars var ganska populärt.

Sön 14/3   Ningbo
Söndagen spenderade till stor del på universitetet i Ningbo. Vi fick en guidad tur runt stora delar av universitetsområdet och vi lyssnade till tal som hölls av deras rektor samt av Robert, Erik - vår rektorn och Magnus Nilsson - lärare på Allbo Lärcenter.
Vi fick testa på kinesisk skolmat och var vidrigt rent ut sagt. Groda lyckades jag och många andra få på tallriken.
Vi lyssnade på föreläsningar av Maggie Li och Alex Newman.
På eftermiddagen var jag, Sandra och Malin och fixade våra naglar. Mattias hängde på i utbyte mot att vi skulle äta med honom. Vi hittade ett pizzaställe tillslut.

Mån 15/3   Ningbo - Jinhua
Egentligen skulle vi ha hunnit med ett besök på ett tempel på förmiddagen, men eftersom det regnade och var allmänt dåligt väder så fick vi ställa in det. Vi lämnade kära Orange Hotel och Ningbo och åkte direkt till Jinhua, en bussresa som tog ungefär tre timmar. Hotellet vi hamnade på var kanonfint. Dator på rummet och allt :)
Jag passade på att maila hem till Robin och både jag och Sandra hade en kort släng av hemlängtan.
På eftermiddagen åkte vi till den lokala regeringsbyggnaden och fick gå på en rundtur där. De filmade och tog kort på oss och vi kände oss som riktiga kändisar.
Vi skulle vidare till World Trade Center Hotel och gå på ett forum där och när vi satte oss i bussen för att åka dit så fick vi åka i cortege med stora svarta bilar både framför och bakom. De hade varningblinkersena på och vi kunde ostört ta oss fram i trafiken. Häftigt!
På kvällen var det bankett med flera politiker och affärsmän. Maten var som vanligt ingen höjdade och jag lyckades få i mig både gåslever, kycklingfötter och rå fisk. Äta bör man annars dör man brukar man väl säga...
Vinet, som kostade 6000 kr flaskan, slank ner i alla fall :P

Nehe kära vänner. Nu får jag nog allt ta och pausa... Det var rysligt vad långt det blev.
Jag får fortsätta någon annan dag :)

China, baby <3

Det här får bli mitt sista inlägg innan jag åker. Vet inte om jag får tid senare ikväll så det är lika bra att göra det nu. Väskan är i princip fördigpackad och jag är mer än redo att ge mig iväg.
Det kommer att bli underbart, det är jag övertygad om. Ni andra får hålla ställningarna här hemma så hörs vi igen om nästan två veckor. Om jag inte lyckas få tag på en dator in Chinaland, för då kanske det dyker upp ett litet inlägg ;).
Bilder i massor kommer att tas för att sedan läggas upp på facebook, så håll utkik där om ett par veckor :).

Nu ska Robin på brandkårsmöte och jag ska hem till mamma och pappa och säga hej då...
Ha det så bra mina vänner och ta hand om er!

Och till mina kära Kinaresernärer - Nu jävlar! Pepp! Vi ses imorn på parkeringen, kl. 07.00!♥

Resfeber

Ja det kan man lugnt säga. Det är många känslor som snurrar runt just nu, glädje, förväntan, oro, ångest... Listan kan göras lång. Men mest ska det bara bli så fantastiskt roligt! Jag har det mesta förberett nu, packningen är i princip klar, Sandra har växlat pengar till mig, visitkorten är fixade och nu kan jag pusta ut lite. Fast det är fortfarande lite svårt att förstå att jag om bara ett par dagar kommer att befinna mig på andra sidan jorden.
Nu är dessutom sista träningspasset på de närmsta två veckorna avklarat. Det kändes riktigt bra idag, motionärerna var glada och jag också...

Nu ska jag mysa med Robin lite, känns lite overkligt att vi ska vara ifrån varandra nästan två veckor :/
Men det går fint tror jag, jag brukar inte få hemlängtan så lätt... Men jag kommer att sakna honom såklart. Mycket.

Ha en bra kväll på er!
Ska försöka hinna med ett sista inlägg imorn.
Kram!

Vasalopp

Oj vad dagarna går fort nu... Resan närmar sig med stormsteg! Jag håller på och packar lite nu i alla fall, hela tiden kommer man på nya saker som hade varit bra att ha med sig. Men det måste ju finnas gränser...
Vasaloppet pågår i bakgrunden och Robin ligger och är bakfull i soffan.
Jag hämtade dem i Växjö inatt, efter en kväll på Oléo. Vi var hemma vid halv fyra. Halv fyra!
Det blir inte många knop idag. Ska bort till mamma och pappa en sväng tror jag, som vanligt på söndagarna :).

Kramis!

Klippning, kalas, laggis och bio

Nu brinner det i knutarna hörrni, gissa om det är mycket som ska hinnas med idag!?
Ska alldeles strax klippa mig på Aqua Spa och därifrån vidare på kalas ute i Virestad. Tony fyller 29 i dag och vi ska fira honom. Sedan ska vi vidare till Växjö för mat på Laggis och bio tillsammans med Emil & Lina och Sofia & Dan. Shutter Island kanske filmen heter? Jaja, mindre viktigt ;)

Men imorn, då ska jag ta det lugnt :)
Trevlig fredag och massa fredagsmyyyyys på er!

Måndagsjympa

Då var ännu ett jympapass avklarat. Hela 24 motionärer hade letat sig ut i snöyran för att jympa mitt pass.
Bilresan hem gick lite sisådär, snorhalt på vägarna var det och vindrutetorkaren pajade igen. Förhoppningsvis är det bara muttern som har lossnat lite igen, men annars får det nog bli en reklamation eftersom vi bytte ut hela drevet i höstas nån gång. Robin får kolla på det imorn...

Stannade till på lite kaffe hos mamma och pappa. Mamma var på hundkurs så jag fick snacka lite skit med pappa. Lånade hem deras resväska också, men jag får väl lugna mig med packandet lite. Fast jag hade kunnat nu på stört om jag bara hade tillåtit mig själv :P.