Kina - del 2

Jaha, här kommer fortsättningen :)

Tis 16/3   Jinhua - Yiwu
På förmiddagen åkte vi p å en tur tillsammans med kineserna från banketten. Vi var bland annat och tittade på ett område med nybyggda villor. Det var som en stor park med mycket vatten och växter och det var otroligt lugnt och skönt att få strosa runt där.
Vi åkte sedan vidare till en gammal stadsdel som heter Guzi City och där fanns det möjlighet att köpa kinesiska souvenirer. Vi gick mest runt och tog kort och vi var även uppe och tittade i en gammal byggnad.
På eftermiddagen lämnade vi Jinhua och åkte med bussen till Yiwu. Väl där checkade vi in på hotellet som var det sunkigaste jag någonsin sett. Det luktade mögel och på väggarna fanns stora gröna mögelfläckar. Toaletten var minimal och duschen satt mitt på väggen riktat mot handfatet. För att kunna duscha hade man nog behövt sitta i handfatet. Handdukarna var smutsiga, heltäckningsmattan och lakanen likaså. Vi öppnade inte ens resväskorna. På kvällen bytte vi till hotellet jämte som var helt klart bättre. :)
I Yiwu fanns i alla fall den bästa kinesiska maten. Muslim cai, eller xinjiang cai tror jag att den typen av mat kallades och det var mycket grillat kött, stekt ris och skaldjur. Lite kryddstarkt och fruktansvärt gott! Mums!
Efter maten var vi på resans andra KTV-ställe. Vi var alla överens om att ta det lite lugnare och det blev en väldigt trevlig kväll.

    

Ons 17/3   Yiwu
Nästan hela onsdagen spenderades på två olika marknader. Först var vi på världens största permanenta grossistmarknad. Det var så galet stort så att vi bara hann med väskavdelningen på en hel förmiddag. Jag, Jennie, Sahar och Annika hittade mycket fint :)
Både frukost och lunch intogs på subway som låg precis vid hotellet.
Efter lunchen tog vi taxi till en annan marknad där Malin, Sandra och Lotta befann sig. Ett par skor hittade jag för en löjlig peng och tillsammans med alla väskor och necessärer så fick det klassas som en lyckad shoppingdag.
På kvällen var det ännu mer god mat och vi hann med en liten gatumarknad som låg en liten bit från hotellet. Jag inhandlade ett par söta Hello Kitty-sandaler till Agnes.



Tors 18/3   Yiwu - Hangzhou
Vi lämnade hotellet tidigt på morgonen för att komma iväg till Hangzhou. Det tog nästan tre timmar med buss men det märkte jag inte så mycket av. Jag sov nästan hela vägen trots att jag sa att jag verkligen skulle försöka hålla mig vaken. Men det var något med det där vansinneskörandet som var väldigt sövande för så fort vi satte oss på bussen så somnade jag. Oavsett om resan skulle ta fem minuter eller två timmar.
Vi åkte i alla fall till West Lake Area, stället som Marc o'Polo kallade himmlen på jorden. Tyvärr var det kallt och disigt så man kunde inte riktigt avnjuta allt det vackra.
Vi hittade en indisk restaurang som vi åt på, mycket gott!
Vi fortsatte sedan vår resa med ett besök på ett temuseum, men det verkade fortfarande vara under uppbyggnad så det fanns inte jättemycket att titta på.
Vi promenerade i alla fall runt lite och tittade på teodlingarna och tog lite kort.
Natten skulle spenderas i en traditionell kinesisk by där allt det gamla fanns bevarat. Vi var ganska nervösa allihop eftersom vi inte riktigt visste vad som väntade och det pratades om jordstampat golv, att få sova tillsammans med familjerna m.m. Vi skrämde upp varandra ganska bra vill jag lova :)
När vi väl kom dit så var det givetvis inte så farligt. Rummet var visserligen pyttelitet och jag och Sandra fick dela säng, men det var en riktig princessäng med rosa myggnät. Byn var också hur fin som helst. Med en å som rann mitt genom byn och röda rislampor överallt. Det var så här jag trodde att Kina skulle vara!
På kvällen inhandlades ätpinnar och några av oss gick och satte oss på en bar, världens minsta bar rättare sagt. Men det var mysigt och de hade riktig öl och bacardi breezer. Det var riktigt mys att sitta där och snacka... Lite senare gick vi till baren som låg mittemot och där fanns ett biljardbord som användes flitigt :) 

       

Fre 19/3   Hangzhou - Shanghai
På fredagen lämnade vi den lilla byn och åkte mot Shanghai. Vi stannade till i Pudong, en förort till Shanghai, för att göra ett besök på Volvo. Kul att både få besöka Volvo och Geely!
Efter besöket åkte vi för att checka in på hotellet som låg mitt i smeten i Shanghai. Vi bodde på en av shoppinggatorna till mångas förtjusning.
Eftersom många längtade efter vanlig västerländsk mat så hade Emma och Robert fixat så att vi skulle få äta på en mexicansk restaurang som serverade tacos, fajitas, burritos m.m. Vi åt tills vi stupade kändes det som!
Och några drinkar gick ner :)
Men kvällen slutade ganska tidigt, vi var alla ganska möra och trötta. 

    

Lör 20/3   Shanghai
Sista dagen i Shanghai måste ju utnyttjas till shopping, inte sant? :)
Vi var på fake-market och en annan lite dyrare marknad där det såldes andrahands sortering av riktiga grejer, men också mycket kopior. Vi handlade som galningar och jag fick med mig fem par converse, en adidas tröja, sminkväskor i massor, klocka till Robin m.m. 
Shanghai var väldigt maffigt och tyvärr hann vi inte uppleva en bråkdel av allt som finns att se där. 
Vi gjorde i alla fall ett tappert försök till att åka upp i ett utsiktstorn som enligt vår Shanghai-guide skulle vara gratis. När vi kom dit var det givetvis inte gratis och eftersom det var ganska dålig sikt just den dagen så var vi för snåla för att åka upp :).
Annars var det inte mycket mer som hanns med den dagen, vi packade och började förbereda oss på hemresan som faktiskt var ganska efterlängtad.  
Vi var nöjda och belåtna och längtade hem till våra nära och kära.

  



Pjuh! Att det ska behöva ta sån tid sånt här....
Och ändå känns det inte som att jag har fått med hälften. Men det får räcka så här :)
Hoppas att ni har blivit lite sugna på att åka till Kina någon gång i livet, för det tycker jag absolut att ni ska göra :)


Kommentarer
Postat av: Thomas

Ni verkar ha haft en bra resa! Roligt att läsa dina 2 inlägg!

2010-03-29 @ 22:50:35
URL: http://thomasharaldssons.wordpress.com
Postat av: Anette

Hej,

Undrar bara om du vet vad den där andra marknaden heter eller var den ligger. Min man brukar vara i Shanghai ett par ggr per år, men han har bara varit på "vanliga" Fakemarket. Han åker i morgon igen och vi letade på nätet efter tips på mer shopping, och hittade din sida.

Mvh

Anette

2010-05-04 @ 00:39:26
Postat av: Lina Wikingsson

Jag har skickat frågan vidare till min lärare som var researrangör eftersom jag varken kommer ihåg namn eller adress. Vi sa fakemarket om båda :). Jag lägger ut en ny kommentar så fort jag får svar. Hälsn. Lina

2010-05-04 @ 21:43:10
URL: http://linawikingsson.blogg.se/
Postat av: Lina Wikingsson

Hej igen Anette! Min lärare Robert hälsar att den första marknaden låg på Qi Pu Lu och han tror att den andra heter Tao Bao Zhen. Hoppas att det hjälper er! Hälsn. Lina

2010-05-08 @ 17:19:07
URL: http://linawikingsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0